Vaatesuunnittelija Jutta Virtasella on ideoita vaikka mihin. Oman yrityksen perustamiseen hän sai tukea Business Turun Starttipajasta.
Harvemmin haastateltava poimii toimittajan kyytiinsä, mutta tällä kertaa ajelemme Jutta Virtasen autolla hänen kotiinsa itäiseen keskustaan Turussa. Jutta esittelee työhuoneensa, jossa itse rakennetuissa rekeissä roikkuu hänen tunnistettavia kädenjälkituotteitaan, erivärisiä pliseerattuja puseroita.
-Tämä nyt ei ihan vastaa unelmastudiotani, mutta onpahan sentään oma tila työskentelyyn, Jutta hymähtää.
Vaikka vajaa kolmekymppinen Jutta tulee käsityö- ja yrittäjäsuvusta, oma käsityöinnostus syttyi toden teolla vasta muutamia vuosia sitten. Aiemmin myynnin tradenomiksi opiskellut Jutta valmistui viime kesänä Rasekosta eli Raision seudun koulutuskuntayhtymästä mittatilausompelun linjalta. Jutta oli päättänyt jo opintojen aikana, että oma yritys on oltava pystyssä ennen tutkintotodistuksen saamista.
Business Turun Starttipajasta Jutta sai rohkeutta ja valmiuksia oman yrityksen perustamiseen. Maksuttoman pajan ja Business Turun tarjoaman neuvonnan myötä Jutta laati liiketoimintasuunnitelman, sai starttirahan ja perusti osakeyhtiön 2jutul.
-Verkkokauppa ja yritys pyörivät toistaiseksi yhden naisen voimin, mutta haluja laajentaa löytyy, Jutta kertoo.
Jutta valmistaa tilaustöitä, tekee alihankintana muun muassa urheiluvälineiden viimeistelyä sekä ompelee päätuotteenaan pliseerattuja, eli vekitettyjä paitoja, jonka tekniikan hän on oppinut papaltaan.
Myös urheiluvaatemalliston suunnittelu kiinnostaa.
-Tasapainoilen aika paljon luovan suunnittelun ja yrittäjyyden välissä. Kai tämä on vähän tällaista jatkuvaa itsensä etsimistä.
Vaatteen kestävyys ja monimuotoisuus tärkeää
Lisää itsevarmuutta ja inspiraatiota omaan suunnitteluun Jutta keräsi Muodin huipulle -sarjassa, jossa hän ylsi alkuvuonna kuuden parhaan joukkoon. Etenkin siellä ideaversioon ehtineestä t-paita -tekstistä, LOL, Lordi on legenda, on tullut jo runsaasti kyselyjä.
Suunnittelijana Jutta kertoo arvostavansa vaatteen monikäyttöisyyttä ja kestävyyttä. Pliseerattua paitaa voi esimerkiksi käyttää sekä arjessa että juhlavammassa tilanteessa, riippuen, mitä läpikuultavan paidan alle haluaa pukea.
Käsityön jälki ja arvostus ovat Jutalle tärkeitä. Jos Jutta pääsee joskus suunnittelemaan urheiluvaatemallistoa, pitäisi sen valmistus niin ikään tapahtua Suomessa.
Kun asiakas tietää, että vaate on jonkun eri vaiheita myöten alusta loppuun käsin tekemä, silloin myös arvostus tuotetta kohtaan toivottavasti kasvaa.
-Maailmassa on ihan liikaa tavaraa, ja olenkin pohtinut, onko minulla oikeus tuottaa sitä osaltani lisää. Haluaisin kuitenkin olla edistämässä käsityönä tehdyn vaatteen merkitystä ja pitkäikäisyyttä. Kun asiakas tietää, että vaate on jonkun eri vaiheita myöten alusta loppuun käsin tekemä, silloin myös arvostus tuotetta kohtaan toivottavasti kasvaa, Jutta kertoo filosofiastaan.
Käsityötaitoa Jutta soveltaa myös omassa pukeutumisessaan. Haastatteluhetkellä hänellä on päällään itse tehty musta hame, sekä mustavalkoinen liivi, jonka kangas on alun perin housuista.
-Vaatteissa on se jännä juttu, että tulee jaksoja, jolloin ne vain jäävät kaappiin. Joskus on tämän liivin kohdalla tuntunut, että ei hitto, kannan selässäni jotain housuja. Mutta nyt olen taas oikein tyytyväinen tähän, Jutta nauraa.
Jutta haaveileekin muiden töiden ohessa rework-malliston tekemisestä, jossa materiaalina on valmis materiaali tai vaate, jota käsitellään ja tuunataan uudestaan.
Kapinahenki kulkee mukana
Myös eri-ikäisille ja -kokoisille naisille suunnittelu on osa Jutan suunnittelufilosofiaa. Hän haluaa tekijänä olla rikkomassa tabuja siitä, mitä nainen voi pukeutumisellaan näyttää. Jatkuvan virheiden etsimisen ja arvostelemisen sijaan hän ehdottaa lempeämpää katsetta itselle ja muille.
Tietty kapinahenkisyys onkin ollut Jutan tekemisessä aina läsnä.
-Olen pienestä asti suhtautunut trendi-ilmiöihin hieman varauksella. Meitä on perheessä monta lasta, emmekä saaneet kalliita merkkivaatteita. Vaatii myös taitoa ja itsetuntemusta tunnistaa ja tietää, mihin juttuihin kannattaa lähteä mukaan.
Samalla Jutta tiedostaa, että brändiä tarvitaan näkyvyyden saamiseksi, ja brändi rakentuu etenkin yksinyrittäjällä henkilön kautta. Itsekin hän haluaa kulutusvalintoja tehdessään tietää ihmisistä tuotteen takana.
Työteliäisyys on ainakin yksi Juttaa kuvaava tekijä, sillä työhuoneessa odottaa kasa kangasta ommeltavaksi. Siihen on nyt seuraavaksi haastattelun päälle tartuttava.
Teksti: Heidi Horila
Kuvat: Rabbit Visuals, Niko Sieppi
Tutustu tästä Business Turun alkavien yrittäjien palveluihin.