- Länsi-Suomen elokuvakomissio WFFC:n elokuvakomissaari Teija Raninen on palkittu Matkailun Oskari -tunnustuksella
- Ranisen pitkäjänteinen työ on nostanut elokuva-alan yhdeksi Turun vetovoimatekijäksi
- WFFC on osa Turun seudun yritys- ja innovaatiopalveluiden kokonaisuutta, joka edistää Turku Business Region -nimen alla koko Turun seudun elinkeinoelämää
Turun seudun yritys- ja innovaatiopalveluiden yhteydessä toimivan Länsi-Suomen elokuvakomissio WFFC:n elokuvakomissaari Teija Raninen on saanut Matkailun Oskari -palkinnon vuoden 2017 merkittävästä matkailuteosta. Visit Turun myöntämä palkinto oli järjestyksessään 21. ja sen luovutti Turun kaupungintalolla perjantaina 12.1. elokuvatuottaja Markus Selin.
Palkinnon perusteena on Teija Ranisen rohkea ja päämäärätietoinen työ Elokuvakaupunki Turun hyväksi. Ranisen pitkäjänteisen työn myötä elokuva-ala on noussut yhdeksi Turun vetovoimatekijäksi, joka tuo alueelle merkittäviä taloudellisia vaikutuksia muun muassa työmahdollisuuksien ja matkailutulon muodossa.
– Tuloja koko Turun seudun taloudelle tulee muun muassa elintarvike-, logistiikka- ja matkailuyritysten palveluiden kautta. 2000-luvun aikana alueellamme on kuvattu 50 elokuvaa ja televisiosarjaa, joiden jättämä taloudellinen hyöty on ollut 9 miljoonaa euroa, sanoo Visit Turun matkailujohtaja Anne-Marget Hellén.
Tärkeä osa Ranisen luomaa toimintatapaa on alueella koottu yhteistyöyritysten verkosto, jonka kautta paikalliset yritykset ja av-alan ammattilaiset pääsevät hyödyntämään osaamistaan Turun seudulla kuvattavissa tuotannoista. Esimerkkinä tästä on Suomen suurimpiin tuotantoihin lukeutuva, vuonna 2014 kuvattu Mika Kaurismäen Tyttökuningas, jonka lähes koko puvustus valmistettiin turkulaisin voimin.
Elokuvat näkyvät yhä enemmän myös erilaisissa tuotteistuksissa, kuten ravintolatarjonnassa ja matkailupalveluissa. Matkailijoita kiinnostavat muun muassa elokuviin liittyvät opastetut kierrokset ja näyttelyt.
Matkailuyrittäjyyden kehittämiseen lisää paukkuja
Elokuvat ovat merkittävä osa Turun seudun kärkialojen joukkoon nousseesta elämysteollisuudesta. Se kattaa luovaa osaamista elokuvista designiin ja peleistä elämyksiin esimerkiksi saaristoluonnossa. Kansainvälisessä invest in- ja B2B-markkinoinnissa tätä kokonaisuutta viedään maailmalle jatkossa ExperienceTurku -nimen alla.
– Visit Turun tekemää hienoa työtä matkailijoiden houkuttelemiseksi tukee jatkossa myös Turku Science Park Oy:lle annettu tehtävä matkailualan yritystoiminnan kehittämisessä. Odotamme innolla uutta yhteistyötä, jossa Visit Turun matkailumarkkinoinnin osaaminen yhdistyy oman yhtiömme yrityskehittämisen ja kansainvälistymisen kokemukseen. Näkyvissä on aivan uudenlaisia mahdollisuuksia alan yritysten verkostoitumiselle ja liiketoiminnan kehittämiselle, Teija Raninen sanoo.