- Turun Tiedepuiston tarina alkoi DataCityn valmistumisesta vuonna 1986
- Turku Science Park Oy:n tarina alkaa Oy DataCity Center Ab:sta, joka perutettiin palevelmaan teknologiakeskuksen markkinointia ja yhteisöllisyyttä
- Nykyisin Turku Science Park Oy palvelee tiedepuiston ohella koko Turun seudun yritys- ja innovaatiotoiminnan tarpeita
1980-luvun jälkipuoliskolla käynnistyi kehityskulku, jonka tuloksena Turun Kupittaalle on kolmessa vuosikymmenessä rakentunut satojen tuhansien neliöiden kansainvälinen tiedepuisto. Alueen kehitys ei kuitenkaan ole päättymässä, sillä Turun kaupungin laatima Turun Tiedepuiston Masterplan 2050 luo suuntaviivat ainutlaatuisen alueen seuraaville kolmelle vuosikymmenille.
Turun Tiedepuiston tarina alkoi DataCity -kiinteistöstä, joka valmistuessaan vuonna 1986 oli Suomen suurin, 33 000 neliömetrin teknologiakeskus. Syksyllä 1988 perustettiin teknologiakeskuksen markkinointia ja yhteisöllisyyttä palveleva yhtiö Oy DataCity Center Ab. Kun uusia kiinteistöjä – uudisrakennuksia ja saneerauskohteita – valjastettiin innovaatio- ja yritystoimintaa palvelevaan käyttöön, vaihtui yhtiön nimi Turun Teknologiakeskus Oy:ksi. Vuonna 2002 keskus oli kasvanut puistoksi ja nimi muuttui nykyiseen muotoonsa Turku Science Park Oy:ksi.
Palveluita ja brändinrakentamista
Turku Science Park Oy on keskittynyt paitsi tiedepuiston, koko Turun seutukunnan yritys- ja innovaatiopalveluiden tarjoamiseen ja koordinointiin. Palveluista tunnetuimpia ovat yritystoiminnan käynnistysvaiheessa perustamisneuvontaa tarjoava Potkuri, startup-yhteisö SparkUp, Länsi-Suomen elokuvakomissio ja Raisiossa toimiva Smart Chemistry Park.
– Turun seudun kova kasvu näkyy myös omassa arjessamme, oli kyse sitten startup-yritysten, kasvuyritysten tai kansainvälistymisen palveluista. Esimerkiksi osaajien löytämiseen, digitalisaatioon ja tekoälyyn liittyvät kysymykset ovat ajankohtaisia. Olemme myös suunnittelemassa jo toimivien Life Science Accelerator ja Maritime Accelerator -yrityskiihdyttämöiden rinnalle uusia alueen kärkialoja palvelevia kiihdyttämöitä, kertoo Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen.
Palveluiden rinnalla Turku Science Park Oy vastaa edelleen seudun kansallisen ja kansainvälisen tunnettuuden rakentamisesta. Turku Business Region on markkinointinimi alueen elinkeinoelämään ja osaamiseen liittyvälle tekemiselle. Se pitää sisällään kaikki Turun seudun kärkialat: TechTurku, MaritimeTurku, CleanTurku, ExperienceTurku ja HealthTurku.
Turun kärkihankkeiden tukena
Turun kaupunki on nostanut Turun Tiedepuiston yhdeksi kärkihankkeistaan. Seuraavien 30 vuoden aikana alue laajenee Itäharjun alueella. Se mahdollistaa jopa 10 000 uutta työpaikkaa ja 20 000 uutta asukasta. Kunnianhimoinen visio on myös Blue Industry Park. Turun telakan ympärille halutaan toteuttaa Euroopan mittakaavassa merkittävä meri- ja valmistavan teollisuuden keskittymä, joka pitäisi sisällään jopa 100 yritystä ja 10 000 työpaikkaa kestävää kehitystä ja clean-ajattelua hyödyntävässä toimintaympäristössä.
– Yhtiönä teemme töitä myös kaupungin toisen kärkihankkeen, Smart and Wise Turun, hyväksi. Työ tarkoittaa uuden teknologian valjastamista kaupungin ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin eteen. Etenkin clean- ja tech-osaaminen ja näitä aloja edustavat yritykset ovat tähän liittyvien tavoitteiden, mm. hiilineutraaliuteen vuoteen 2029 mennessä tähtäävän kaupungin kumppaneita, toimitusjohtaja Kyynäräinen sanoo.