Turkulaisyhtiön hyönteisruokatuotteet Kaufland-ketjun myymälöihin neljässä Euroopan maassa

""
  • Kaufland-ketju vie Entiksen hyönteissuklaan ja proteiinivälipalat Puolaan, Tsekkeihin, Bulgariaan ja Kroatiaan
  • Aikaisen vaiheen teknologiayrityksiin keskittynyt pääomasijoitusrahasto Maki.vc on sijoittanut Entikseen
  • Hyönteisruoan ennustetaan kasvavan kahdeksan miljardin dollarin markkinaksi vuoteen 2030 mennessä

Turkulaisen Entomophagy Solutions Oy:n hyönteisruokatuotteet pääsevät merkittävään jakeluun Euroopassa, kun Saksan suurimpiin kauppaketjuihin lukeutuva Kaufland ottaa tuotteet valikoimiinsa Puolassa, Tsekeissä, Bulgariassa sekä Kroatiassa. Entiksen tuotteet tulevat näin ollen yli 60 miljoonan kuluttajan saataville. Yhtiön kansainvälistymistä vauhdittaa myös pääomasijoitusyhtiö Maki.vc:n tekemä sijoitus.

– Tämä on ensimmäinen askel kohti suurempaa visiotamme tuoda hyönteisruoka vaivattomaksi vaihtoehdoksi länsimaiseen ruokapöytään. Hyönteisruoassa on valtava potentiaali; hyönteisten kasvatus tuottaa jopa 98 % vähemmän kasvihuonepäästöjä perinteiseen lihantuotantoon verrattuna, ja myös veden- ja tilantarve ovat minimaalisia verrattuna mihin tahansa proteiininlähteeseen. Lisäksi ravintoarvot ovat uskomattomat: hyönteiset ovat täynnä proteiinia, sinkkiä, rautaa sekä B12-vitamiinia. Lähitulevaisuudessa tuotteemme tulevat rakentumaan erityisesti vaihtoehtoisten proteiininlähteiden markkinan ympärille, niin proteiinilisien kuin lihankorvikkeiden muodossa, toteaa Entiksen toimitusjohtaja Samuli Taskila.

Tähän mennessä Entis on tuonut markkinoille neljä tuoteperhettä, joista Entis Sirkkasuklaa sekä Entis  Bugbites -proteiinivälipala lanseerataan Kaufland-myymälöissä.

– Tuotekehityksemme keskittyy erityisesti tuotteisiin, jotka on helppo ottaa osaksi arkipäivän terveellistä ruokavaliota. Olemme tehneet suuria panostuksia tuotekehitykseen ja saaneet tuotteitamme Suomessa osaksi isojen kauppaketjujen valikoimia. Nyt myös kansainväliset kauppaketjut ovat huomanneet Entis-tuotteiden potentiaalin ja tämä osoittaa sen, että olemme tehneet asioita oikein. Entiksen hyönteistuotteilla on isoa potentiaalia viennissä ja kansainvälisillä markkinoilla. Tärkeintä on kehittää laadukkaita tuotteita, jotka tuovat esiin hyönteisten parhaat puolet. Myös oikeanlaisella, kiinnostavalla brändäyksellä on tässä suuri merkitys, Taskila jatkaa.

Maki.vc mukaan vauhdittamaan kasvua

Entiksen pre-seed -rahoituskierroksella yhtiön kasvuun on sijoittanut myös aikaisen vaiheen teknologiayrityksiin sijoittava pääomasijoitusrahasto Maki.vc.

– Ruokateknologia on yksi keskeisistä sijoitusteemoistamme. Entiksellä on hyönteisruokatuotteillaan ja erottuvalla brändillään mahdollisuus ottaa vahva positio uuden sukupolven vaihtoehtoisten proteiinituotteiden markkinassa. Ajoitus on otollinen: kuluttajat etsivät enenevissä määrin kestäviä vaihtoehtoja kasvipohjaiseen ruokavalioon, hyönteisruuan sääntely on vapautumassa EU-alueella, ja toisaalta hyönteisruokakategoriassa ei ole vielä selkeää eurooppalaista johtajaa, tiivistää rahaston sijoittaja Pauliina Martikainen.

– Sijoitus mahdollistaa tuotekehityksemme jatkuvuuden ja antaa meille vauhtia toiminnan skaalaamiseen Euroopan markkinoilla. Barclaysin tekemän tutkimuksen mukaan hyönteisruoan ennustetaan kasvavan 8 miljardin dollarin markkinaksi vuoteen 2030 mennessä, ja on hienoa saada Maki.vc:n kaltainen sijoitusyhtiö mukaan luomaan Entiksen tarinaa kanssamme, Taskila iloitsee.

Entis on kuuden turkulaisen näkemys tulevaisuuden ruoasta. Hyönteiset ovat ravintoarvoiltaan lihaan verrattavia, mutta niiden kasvatus tuottaa vähemmän kasvihuonepäästöjä ja kuluttaa huomattavasti vähemmän vettä kuin lihantuotanto. Entiksen tuotteet ovat saatavissa keskeisimmistä K-ryhmän kaupoista sekä maailmanlaajuisesti osoitteesta www.entisstore.com

Lue myös aiempia uutisia Entiksestä:

Hyönteisruokaa kehittavalle Entikselle 200 000 euron rahoitus

Entis NY kiri Nuori Yrittajyys -kisan korkeakoulusarjan voittoon