Turkulainen PayiQ tiivistää yhteistyötään australialaisen SkedGon kanssa

Kaksi keltaista Föli-bussia Turun katukuvassa.
  • PayiQ ja SkedGo käynnistivät yhteistyön 2016
  • Uuden sopimuksen myötä yhtiöt yhdistävät mobiililippu- ja reittisuunnittelun teknologiansa
  • Yhteistyö jatkuu seuraavaksi projekteissa Espanjassa ja Saksassa

Turkulainen finanssiteknologiayritys PayiQ ja australialainen älykkään liikkumisen ohjelmistokehittäjä SkedGo ovat solmineet teknologia-allianssin. Yhtiöt tarjoavat yhdessä älykkäille kaupungeille suunnattuja uuden sukupolven liikkumisen palvelujen ratkaisuja.

PayiQ ja SkedGo aloittivat yhteistyön muuttaakseen Liikkuminen palveluna-teorian (Mobility as a Service, MaaS) käytännöksi vuonna 2016. Yhteistyö on nyt huipentunut merkittävän sopimuksen allekirjoittamiseen, jonka myötä yritykset integroivat palkitut teknologiansa. Uusi lähestymistapa mahdollistaa huippuluokan cashless-käyttökokemuksen urbaaniin ovelta-ovelle matkustamiseen. Yritysten palvelut täydentävät toisiaan hyvin: SkedGon älykkään reittisuunnittelun yhdistäminen PayiQ:n monipuoliseen mobiililippualustaan tuo käyttäjille yhden mobiilisovelluksen, jolla voi hoitaa kaikki matkustustarpeet. Yhtiön seuraavat yhteistyöt ovat MaaS-projekteja Espanjassa ja Saksassa.

Claus von Hessberg, SkedGon perustajajäsen, näkee yhteistyön jännittävänä mahdollisuutena.

”Olemme tehneet aiemmin yhteistyönä pienen pilotin ja PayiQ:n teknologia on osoittautunut edistykselliseksi ja luotettavaksi. Mobiililippujen ja reittisuunnittelun yhdistäminen on täysin luontevaa ja se tarjoaa asiakkaille täydellisen yhden luukun palvelun. Usean eri matkustamiseen liittyvän sovelluksen käyttämisestä tulee menneisyyttä ja tämä on askel oikeaan suuntaan MaaS-ajattelun muuttamisessa todellisuudeksi,” hän kertoo.

“Olemme innossamme allianssista SkedGon kanssa. Yhdistämällä Ticketing as a Service-alustamme SkedGon reittisuunnitteluun voimme tarjota asiakkaille yhden sovelluksen, jolla voi hoitaa sekä matkustamisen suunnittelun että kaikkien tarvittavien lippujen ja liikkumisvälineiden maksamisen, jopa tapahtumalippujen. Teknologiamme on suunniteltu mahdollistamaan hyvin monipuoliset lippupalvelut kaikenlaisille palveluntarjoajille. Tästä yhteistyöstä on hyötyä sekä molemmille yrityksille että asiakkaillemme – ja loppupelissä myös käyttäjille,” sanoo PayiQ:n toimitusjohtaja Tuomo Parjanen.

PayiQ:n alustan ensimmäinen asiakas oli Turun seutu. Turun kaupunki päätti räätälöidä PayiQ:n white label -sovellusta omiin tarpeisiinsa sopivaksi ja brändäsi sen Föliksi. Nyttemmin PayiQ:n asiakkuuksia on eri puolilla maailmaa, mm. Moskovan metro lukeutuu yrityksen asiakkaisiin.

Kaksi keltaista Föli-bussia Turun katukuvassa.
Turun kaupunkiseudun Föli-bussit olivat PayiQ:n alustan ensimmäinen hyödyntäjä. Kuva Pasi Leino.