Tavoitteena kansainvälinen kasvu

,

Turkulainen Wiima Logistics ratkoo eri alojen yritysten logistiikkahaasteita. Business Finlandin Talent-rahoituksen turvin se pääsee kiinni kansainväliseen kasvuun nopeammin kuin omin voimin.

Kansainvälinen kasvu on ollut turkulaisen logistiikkayrityksen Wiima Logsticsin tähtäimessä alusta saakka. Toimitusjohtaja Heikki Heinosen mielestä kansainvälisyys tekee yrittämisestä mielenkiintoista.

Wiima Logisticsin toimitusjohtaja Heikki Heinosen mielestä kansainvälisyys tekee yrittämisestä mielenkiintoista.

– Me myös kehitymme nopeammin, kun olemme kansainvälisillä markkinoilla. Esimerkiksi amerikkalaisilta IT-taloilta tulee koko ajan uusia, mielenkiintoisia ratkaisuja logistiikan optimointiin.

Vajaan 50 työntekijän Wiima Logistics on logistiikan asiantuntijatalo. Yrityksen ydintoimintaa on eri alojen organisaatioiden logistiikkahaasteiden ratkaiseminen, liittyivät ne tavaroiden tuontiin tai vientiin.

Turun lisäksi Wiimalla on toimistot Kiinassa, Singaporessa, Malesiassa, Virossa ja Puolassa sekä vahvat globaalit verkostot. Heinosen mukaan nyt tehdään töitä sen eteen, että yrityksen pienet toimipisteet ympäri maailman toimisivat kaikki samoin periaattein kuin emoyhtiö Suomessa.

Wiima on saanut tähän apua Business Finlandin Talent-rahoituksesta, joka kattaa puolet projektista. Heinosen mukaan toimintatapojen ja prosessien yhtenäistäminen olisi toteutettu joka tapauksessa, mutta Talent-rahoituksen turvin se onnistuu huomattavasti nopeammin.

Näin pääsemme nopeammin kiinni kansainväliseen kasvuun.

Heikki Heinonen, toimitusjohtaja, Wiima Logistics

Tuen turvin Wiima voi esimerkiksi ostaa enemmän henkilöstöhallinto- ja juristipalveluita yrityksen ulkopuolelta. Niitä tarvitaan, kun yrityksen toimipisteisiin etsitään uusia työntekijöitä.

Wiima syntyi tarpeeseen

Mutta miten Wiima sai alkunsa? Idea tuli selkeästä aukosta markkinoilla. Heinonen ja toinen perustaja Lauri Heiliö työskentelivät tuolloin laivateollisuusyritys Almaco Groupissa. He etsivät fiksua tapaa ulkoistaa yrityksen logistiikka, jonka tarpeet heilahtelivat projektista toiseen.

Sopivaa toimijaa ei löytynyt, ja lopulta kaksikko perusti Wiima Logisticsin vuonna 2010. Osa asiakkaista on ulkoistanut ulkomaanlogistiikkansa Wiimalle pysyvästi. Toiset ostavat Wiimalta logistiikkapalveluita projektiluontoisesti.

Yrityksen ydintoimintaa on eri alojen organisaatioiden logistiikkahaasteiden ratkaiseminen, liittyivät ne tavaroiden tuontiin tai vientiin.

Wiimalla on asiakkaita teollisuus- ja huonekaluyrityksistä kosmetiikan valmistajiin. Tavallisesti asiakkailla on joku kytkös Suomeen. Heinosen mukaan yrityksen myyntivaltti on tehokkuus. Globaalin volyymin, asiantuntijuuden ja verkostojen avulla se pystyy hoitamaan logistiikan halvemmin kuin moni pk-yritys itse.

– Pystymme näyttämään prosentuaalisesti, miten paljon säästöjä logistiikan ulkoistus tuo asiakkaalle.

Heinonen näkee Wiiman kilpailuvalttina myös neutraaliuden. Koska yrityksellä ei ole omaa kuljetuskalustoa, se pystyy kilpailuttamaan markkinoilla olevat logistiikkapalvelut puolueettomasti.

Kompakti kaupunki yritykselle

Turusta tuli Wiiman kotikaupunki, koska perustajajäsenet ovat täältä kotoisin. Heinosen mielestä Turku on kompakti kaupunki, jossa yrityksen on helppoa toimia ja luoda vahva suhdeverkosto.

Turun ammattikorkeakoulun logistiikan tradenomikoulutus on auttanut siinä, että Wiimalla ei ole ollut vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa. Heinonen uskoo, että tekijöitä houkuttelevat myös monipuoliset toimenkuvat: Wiimalla tehdään töitä globaalisti ja kaikkien rahtimuotojen kanssa.

Turusta on mielestäni tulossa koko ajan houkuttelevampi paikka elää, ja täällä on kaikki palvelut saatavilla. Kaupunki on logistisesti helppo myös perheelliselle.

Heikki Heinonen, toimitusjohtaja, Wiima Logistics

Heinosen mukaan Wiimalla etsitään koko ajan uusia tapoja auttaa asiakkaita. Yritys tekee yhteistyötä esimerkiksi Turun yliopiston kanssa projektissa, jossa kehitetään tapoja mitata logistiikan hiilidioksidipäästöjä.

Tämänhetkistä näkymää markkinoilla Heinonen kuvaa utuiseksi. Investoinneissa ollaan varovaisia ja päätöksenteko kestää, koska tulevaisuutta on vaikeaa ennustaa. Hän katsoo kuitenkin positiivisin mielin eteenpäin, sillä logistiikkamarkkina kasvaa koko ajan.

– Meidän pitää pystyä muuttumaan markkinoiden mukana. Tärkein voimavaramme on henkilöstö, jonka osaamista voimme jatkuvasti kehittää. Haluaisin saada henkilöstöltä yhä enemmän pois rutiinitehtäviä, jotta he voisivat keskittyä ydinosaamiseensa eli asiakkaan materiaalivirtojen optimointiin.

Business Finlandin Talent-rahoitus

  • Rahoitusta voivat hakea pienet ja keskisuuret yritykset, jotka hakevat kansainvälistä kasvua kilpailijoista erottuvalla omalla tuotteella, palvelulla tai liiketoimintamallilla.
  • Rahoitettavien toimenpiteiden tavoitteena tulee olla oman henkilöstön kansainvälistymistaitojen lisääntyminen. Projektin pääsisällön tulee olla kehittämistä ja pilotointia, ei selvityksiä.
  • Talent-rahoitus on 20 000–50 000 euroa. Business Finlandin rahoitus kattaa 50 prosenttia projektin kustannuksista, jotka voivat olla 40 000–100 000 euroa.
  • Koko rahoitus maksetaan loppuraportin yhteydessä. Rahoitus on avustusta, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Se myönnetään yritykselle vain yhden kerran.

Lue lisää Talent-rahoituksesta täältä.

Teksti: Heidi Pelander, kuvat: Wiima Logistics