Tallink Silja sai Sustainable Travel Finland-merkin ensimmäisenä laivayhtiönä

  • Kestävän matkailun lisääntyminen on lisännyt matkailuyritysten kiinnostusta täyttää Sustainable Travel Finland -merkin kriteerit
  • Visit Finlandin luoma merkki edellyttää erilaisten kestävän matkailun mittareiden huomioimista
  • Turku Science Park Oy tukee alueemme yrityksiä STF-merkin edellytysten täyttämisessä

Tallink Silja sai ensimmäisenä laivayhtiönä Visit Finlandin kehittämän matkailuyrityksille ja –alueille tarkoitetun Sustainable Travel Finland-merkin. Tallink Silja täyttää matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden.

– Meille oli selvää, että haluamme olla mukana Suomen kestävän matkailun kehityksessä ja siitä viestimisessä ulospäin. Olemme täyttäneet kehittämispolun eri kriteeristöt ja perehtyneet Sustainable Travel Finlandin ohjelman sisältöön. Kestävä ja vastuullinen matkailu on meille laivayhtiönä elinehto ja työ on tietysti jatkuvaa, kertoo Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults.

Merkin saaneet matkailuyritykset ja -alueet ovat sitoutuneet työskentelemään kestävämmän matkailun puolesta. Jokainen taho on täyttänyt yhteisen kriteeristön sekä tehnyt kestävän matkailun toimintasuunnitelman ja osallistunut yhteisiin valmennuksiin.

– Ranta ja saaristo ovat monen koti tai lomanviettopaikka, ja huoli Itämeren tilasta kasvaa. On todella vaikuttavaa, kuinka Tallink Silja pitää huolta toimintaympäristöstään, ja lista konkreettisista teoista vastuullisen matkailun eteen on kattava. Tallink Silja on malliesimerkki siitä, kuinka vastuullisuus voi olla toiminnan peruspilari, sanoo Visit Finlandin kestävän matkailun projektipäällikkö Liisa Kokkarinen.

– Ympäristötyö, sosiaalinen vastuu ja kestävä kehitys ovat tärkeä osa Tallink Siljan toimintaa. Olemme ylpeitä kestävän matkailun sertifikaatistamme. Vastuu ympäristöstä on meidän kaikkien yhteinen asia ja toivomme, että voimme esimerkillämme innostaa myös muita matkailualanyrityksiä mukaan kestävään matkailuun, sanoo Margus Schults.

– Suomeen saapuville ulkomaisille asiakkaillemme vastuullinen matkailu on tulevaisuudessa tärkeämpää kuin koskaan. Olemme jo pitkään tehneet kovasti töitä eri osa-alueilla tuotteidemme vastuullisuuden kehittämiseksi. Haluamme olla Visit Finlandin mukana maailmalla markkinoimassa Suomea kestävänä matkakohteena, joka tarjoaa merkityksellisiä matkailuelämyksiä myös tulevaisuuden matkustajille, sanoo Tallink Siljan kansainvälisen myynnin johtaja Nina Tähtinen.

Sustainable Travel Finland-merkin ja sitä tukevan kehittämisohjelman tavoitteena on edistää kestävää matkailua Suomessa, viestiä yhtenäisemmin Suomesta kestävän matkailun maana, helpottaa matkailijoiden valintoja matkustuspäätöksiä tehtäessä sekä lisätä kestävän kehityksen mukaista yhteistyötä yritysten, kuntien sekä muiden toimijoiden välillä. Tällä hetkellä vajaat 50 suomalaista matkailuyritystä tai -aluetta on saanut merkin.

Turun seudulla ensimmäisiä Sustainable Travel -merkkien saajia olivat Aavameri ja Herrankukkaro. Voit lukea niiden ajatuksia aiheesta täältä.

Lisätietoja Sustainable Travel Finland-ohjelmasta Business Finlandin sivuilla tästä linkistä ja Turku Science Park Oy:n asiantuntija Petra Niskaselta.