Taiko ehdolla Vuoden Uusyrittäjäksi

Turkulainen taiteen verkkokauppa Taiko on ehdolla Vuoden Uusyrittäjä -kilpailussa. Turkulainen startup-yritys on muutamassa vuodessa noussut maailman suurimmaksi suomalaisen taiteen markkinapaikaksi.

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n Vuoden Uusyrittäjä -kilpailussa palkitaan raadin valitsema Vuoden Uusyrittäjä sekä yleisön suosikki. Turun seudulta kilpailussa on ehdolla Demosarte Oy eli paremmin taiteen verkkokauppa Taikona tunnettu turkulainen startup-yritys.

Pia ja Patrik Edman ovat luoneet Taikon hyvin pienellä tiimillä, taloudellisista riskeistä huolimatta, omia säästöjä käyttämällä ja lainaa ottamalla, ilman ulkopuolisia sijoituksia.

– Me olemme valinneet omalta alueeltamme kilpailuun ehdokkaaksi Taikon, joka on verkossa toimiva digitaalinen markkinapaikka suomalaiselle kuvataiteelle. Innovatiivisuuteen ja alustatalouteen perustuva Taiko on viidessä vuodessa noussut maailman laajimmaksi suomalaisen taiteen markkinapaikaksi. Johtavasta asemasta kertovat luvut: palvelussa on edustettuna 550 taiteilijaa ja 10 000 taideteosta. Viidessä vuodessa yritys on myynyt 5 500 työtä, kertoo yrityspalvelupäällikkö Tiia Turkki Turku Science Park Oy:stä.

Merkittävää on myös yrityksen kannattavuus ja brändin tunnettuus.  Vaikka Taiko on kasvanut joka vuosi perustamisestaan lähtien, pandemian aikana kasvu on kiihtynyt huomattavasti. Ensimmäisenä koronavuotena 2020 Taiko toimitti noin kolme kertaa enemmän taideteoksia kuin vuotta aiemmin. Taikon kokonaismyynti nousi lähemmäs miljoonaan euroon ja yrityksen liikevaihto (provisio myynnistä) kolminkertaistui noin 250 000 euroon. Kasvu on kiihtynyt edelleen vuonna 2021, jolloin liikevaihdon ennakoidaan lähentelevän 400 000 euroa.

Erityisesti käyttäjäystävällisyyteen, sopivan taideteoksen löytämisen helppouteen ja ostamisen vaivattomuuteen on kiinnitetty runsaasti huomiota. Taiko onkin käyttöliittymältään ja ulkoasultaan huippuluokkaa myös kansainvälisesti vertailtuna.

– Korona-aikaan Taiko kehitti Business Finlandin kehitysrahan avulla tekoälyyn perustuvan suositusbotin Artzien. Se ehdottaa käyttäjän valintojen perusteella taidetta, josta tämä voisi pitää. Artzien tapaista suositusbottia ei ole käytössä ulkomaalaisissa taiteen markkinapaikoissa, Tiia Turkki perustelee.

Taikon kaltainen palvelu on yritysnäkökulman lisäksi myös merkittävä kulttuuriteko suomalaisen taiteen tunnetuksi tekemiseksi. Pia ja Patrik Edman ovat toiminnallaan ja median kautta edistäneet yleisön mielikuvaa taiteesta. Tuomalla esiin sen, että taide ei ole vain pientä eliittiä vaan kaikkia varten, he ovat popularisoineet taiteen hankkimista ja samalla rakentaneet toimivan myynti- ja markkinointikanavan sadoille ammattitaiteilijoille, tuoden heille kaivattuja tuloja.

Taiko osallistui myös Turku Science Park Oy:n BusinessUp-ohjelmaan toiminnan käynnistysvaiheessa vuonna 2017. Taikon verkkosivut osoitteessa www.taiko.art.

Lokakuun alussa valitaan viisi parasta kilpailijaa Vuoden Uusyrittäjä-kilpailun finaaliin ja näistä viidestä yleisö voi äänestää oman suosikkinsa lokakuun loppupuolella. Suomen Uusyrityskeskus ry:n kilpailun pääyhteistyökumppani on Oma Säästöpankki ja toisena kumppanina toimii PRH.