Syksyn BusinessUpin voittaja kehittää virtuaalisia metsäkokemuksia

Henkilö, jolla kasvoillaan virtuaalilasit.
  • Turku Science Park Oy:n yhdeksännen BusinessUp-kiihdytysohjelman voittajaksi nousi Korpi ForRest
  • Syksyn ohjelmassa oli mm. AI-pohjaisia lasten pelejä, toimistoautomaatiota, jäätelöä, kestävän kehityksen mukaista life stylea ja syrjäytymisen ehkäisyä
  • Seurava BusinessUp starttaa keväällä 2020

Yhdeksännen BusinessUp-yrityskiihdytysohjelman DemoDay 27.11. SparkUpissa huipensi 10-viikkoisen ohjelman. Syksyn ohjelman voittajana palkittiin Korpi ForRest. He tuottavat digitaalisia, VR-lasein koettavia metsäelämyksiä, jotka edistävät luovuuttaa ja stressittömämpää työympäristöä. Muut ohjelmaan osallistuneet ideat esittelivät mm. tekoälyä hyödyntäviä lasten pelejä, toimistoautomaatiota, jäätelöä, kestävää kulutusta edustavia life style -tuotteita ja sosiaalista syrjäytymistä ehkäiseviä ohjelmia.

Keväisin ja syksyisin toteutettava BusinessUp kerää säännöllisesti 20–30 hakemusta hieman eri vaiheissa olevilta startup-yrityksiltä ja -tiimeiltä. Niistä 8–10 hyväksytään mukaan ohjelmaan.

– Tärkeintä on, että tiimillä on innovatiivinen ja skaalattavissa oleva liikeidea sekä innostunut, kansainvälistymisestä kiinnostunut työryhmä, kertoo Turku Science Park Oy:ssä BusinessUpista vastaava kasvuvalmentaja Johanna Puhtila.

Kaksi miestä mustissa t-paidoissa seisoon ison näytön vieressä.
Korpi ForRest valittiin yhdeksännen BusinessUp-ohjelman voittajaksi.

Kymmenen viikon aikana osallistujat käyvät läpi sarjan tapaamisia ja keskusteluja, joissa tähdätään konseptin ja idean hiomiseen kohti toteutusta. Pohdinnoissa aiheina ovat mm. tuotteistaminen, markkinointi, rahoitus, asiakaskohderyhmät ja myynti. Jokaisella osallistuvalla tiimillä on oma mentori, minkä lisäksi tukea tuotteen tai palvelun kehittämiseen tarjoavat yhteiset työpajat ja asiantuntijapuhujat.

– Rahoittajat ja potentiaaliset asiakkaat odottavat startupilta valmiutta jakaa ideansa hyvin jäsennetyssä muodossa, ja sitä myös harjoittelemme säännöllisesti ohjelman ajan. BusinessUpin arvoa vahvistaa sen laaja paikallisten asiantuntijoiden ja mentoreiden verkko, joka taka startupeille hyviä neuvoja ja pääsyn arvokkaiden verkostojen äärelle, Johanna Puhtila jatkaa.

DemoDayssä kahdeksan tiimiä esitteli oman ideansa kolmen minuutin pitchauksessa ennen juryn kokoontumista. Parhaan tiimin valinnasta vastanneessa tuomaristossa istuivat Milla Forsman asianajotoimisto Lukander Ruohola HTO Oy:stä, Choose Your Futuren yrittäjä Susanna Lahtinen, Remotec Oy:n Satu Salmela ja Sofokus Venturesin Turo Numminen. Illan juontajana toimi Jarkko Nissinen Startuplifers-yhteisöstä. Lukander Ruohola toimi myös Demo Dayn yhteistyökumppanina.

Ohjelman päätyttyä tiimit ja startupit saavat käyttöönsä toimistohuoneen SparkUpin tiloista. Tiimit olivat tyytyväisiä ohjelman antiin, etenkin sen tuomiin uusiin kontakteihin ja startupien kesken virinneeseen hyvään yhteistyöhön ja “vertaistukeen”.

BusinessUpiin on sen ensimmäisen, syksyllä 2015 käynnistyneen ohjelman jälkeen osallistunut jo 85 tiimiä. Jokaisella kierroksella on mukana keskimäärin 3–4 kansainvälistä tiimiä.

Lisätietoja ohjelmasta ja mm. siihen hakeutumisesta saa Johanna Puhtilalta

Uutisen kuvat: @sonjasphoto