- Avanto Venturesin yli 500 startupin lista on tiivistynyt 40 haastateltavaan
- Wärtsilä ja muut kärkiyritykset hakevat ohjelmasta uusia liiketoimintalähtöjä
- Startupeille tarjolla on tilaisuuksia kasvuun ja kansainvälistymiseen
Maritime Accelerator on kiihdytysohjelma, joka yhdistää meriteollisuuden suuryritykset ja kiinnostavimmat startupit. Ohjelman tavoitteena on lisätä Suomen kilpailukykyä meriteollisuudessa globaalisti, sekä rakentaa yhteistyötä perinteisten toimijoiden ja innovatiivisten kasvuyhtiöiden välille. Kiihdyttämöohjelman ensimmäinen bootcamp on syyskuussa, jolloin osapuolet kohtaavat saman pöydän ääressä. Kesän aikana Avanto Ventures tutustui yli 500 startupiin, joista 40 valikoitui haastattelukierrokselle ja näistä vain sopivimmat mahtuvat mukaan ensimmäiselle bootcampille, jonka tavoitteena on validoida uusien kumppanuuksien ja yhteisten bisneslähtöjen potentiaali.
Erilaiset startup-ohjelmat, innovaatiotekeminen ja niiden vaikutus liiketoimintaan ovat puhuttaneet mediassa viime aikoina paljon. Myös Forbes kirjoitti kiinnostavan artikkelin, joka summaa osuvasti myös Maritime Acceleratorin tavoitteet: “The goal of innovation is to ultimately impact the bottom line of the company and help it sustain in the long term. Several companies have created accelerators as a way to work with startups to explore new arenas and industries without investing too many resources.” Suuressa mittakaavassa Maritime Accelerator vahvistaa Suomen roolia meriteollisuuden edelläkävijänä koko Euroopassa, ja yrityskumppanit, kuten Wärtsilä, näkevät ohjelmassa mahdollisuuden luoda yhteistyön voimin uusia liiketoimintalähtöjä, jotka vaikuttavat niin asiakkaisiin kuin ympäristöön kestävin keinoin.
Christiane Hepp-Kervinen, Wärtsilän Venture Strategist, odottaa innolla tulevia kuukausia: “Wärtsilän juuret ovat vahvasti Suomessa, jossa on erityisosaamisen lisäksi kehittyneet testausolosuhteet meriteollisuuden eri tarpeisiin. On kuitenkin aika ottaa harppaus eteenpäin ja tehdä entistä intensiivisempää kehitystyötä yhdessä startupien ja alan suurten toimijoiden, kuten Royal Caribbeanin ja Meyer Turun, kanssa. Yhdistämällä vahvuutemme voimme tarjota kasvuyhtiöille osaamistamme, mahdollisuuden hyödyntää kapasiteettiamme, ja samalla vaikuttaa globaalisti toimialan tulevaisuuteen”.
Startupit, joista Wärtsilä on erityisen kiinnostunut, keskittyvät alusten turvallisuuteen erilaisia sensoreita hyödyntäen. Näiden kasvuyritysten innovaatiot hyödyntävät dataa analysoiden olemassa olevia olosuhteita ja ennakoiden mahdolliset tulevat poikkeustilanteet tehokkaasti. Wärtsilä tarjoaa uusille kumppaneille loisteliaat mahdollisuudet kasvuun ja kehittymiseen kansainvälisesti: kaksi innovaatiokeskusta, tutkimus- ja tuotekehitysyksikkö, 174 toimipistettä, ainutlaatuista osaamista ja vahvan asiakaskunnan globaalisti.
“Yli 80% koko maapallon kauppatavarasta kuljetetaan meriteitse, eikä iso markkina ole startupeille helppo. Me Wärtsilällä haluamme tukea kasvuyhtiöitä, validoida heidän tarjoamaansa ja tuoda näkemystä toimialan sisältä mentoroinnin avulla. Aiomme antaa kasvuyhtiöiden ratkaista aitoja liiketoiminnan haasteita ja päästää heidät hyödyntämään dataa, jotta heillä on kaikki mahdolliset työkalut parhaaseen lopputulokseen. Toivomme, että ohjelman avulla löydämme uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja yhteistyö startupien kanssa jatkuu vielä pitkään”, Hepp-Kervinen toteaa.
Cadmatic, yksi Maritime Acceleratorin yrityspartnereista, haluaa vauhdittaa orgaanista kasvuaan ohjelman ja uusien yhteistyömallien avulla. Teemu Valtonen, Cadmaticin Senior Manager, summaa odotuksiaan näin: ”Meillä ei ole tiettyä ratkaisutarvetta, vaan etsimme uusia tapoja tehdä asioita. Ideat voivat tulla myös muualta kuin meri- ja telakkateollisuudesta. Ideoiden yhdistäminen nykyiseen osaamiseemme ja tekemiseemme täydentää onnistuessaan nykyisten sovellustemme tarjoamia ratkaisuja.”