- Teemu Saukkion sähkömoottoripyörästä on tehty jo prototyyppivaiheessa 30 tilausta
- RMK Vehicle Corporation Oy on hyödyntänyt Turun seudun yritys- ja innovaatiopalveluita
- Tuore yhtiö hakee pääomasijoittajaa mukaan toimintaan
Turussa Orikedon teollisuusalueella sijaitsevassa hallissa on RMK Vehicle Corporation Oy:n toimitila. Siellä rakenteilla on sähkömoottoripyörä, joka kantaa nimeä RMK E2. Pyörän innovaattori on Teemu Saukkio, joka Maslog Oy:ssä oli viime syksynä mukana sähköavusteisen pumppukärryn toteutuksessa. Vapaa-ajallaan Saukkio kehitteli kierrätysmateriaaleista moottoripyöränsä ensimmäistä prototyyppiä, josta rullaava runko oli jo ollut esillä kevään 2017 MP-messuilla Helsingissä.
”Olen aina ollut kiinnostunut uuden luomisesta ja uusien härveleiden kehittämisestä. Rakennettuani vesijetin minua haastettiin epäilemällä, että auton tai moottoripyörän rakentamisessa en onnistuisi. Päätin, että kokeilen kuinka sähkökäyttöisen moottoripyörän kehittelyssä kävisi, sellaisen haluaisin muutenkin”, Teemu Saukkio kertoo.
Viime talvena myös Maslogin yrittäjä Juha-Pekka Rintamäki innostui sähkömoottoripyörän kehitystyöstä. Yhdessä päätettiin jatkaa idean kehittelyä, perustaa projektia varten oma yritys ja tähdätä sarjatuotantoon. Kevään MP-messuilla E1 oli jälleen näytillä, tällä kertaa toimivana ja rekisteröitynä pyöränä.
Julkiset yrityspalvelut tukena
Projekti on kuluvan vuoden aikana edennyt vauhdilla. Turun seudun yrityspalveluista Teemu Saukkio on hakenut tukea mm. yrityksen perustamista koskeviin asioihin. Potkurin yritysneuvojalta hän sai myös lähetteen juridisissa kysymyksissä neuvoneeseen asianajotoimistoon. Turun ammattikorkeakoulun osaamista on hyödynnetty muotoilu- ja ergonomia-asioissa.
”Istuma-asennon määrittely olisi vienyt itseltäni viikkoja, joten AMK:n muotoilijalta saatu apu oli kullanarvoinen suoritus. Samoin soveltuvan toimitilan löytäminen olisi ollut vaikeaa ilman Turku Science Park Oy:ltä saatua apua”, Saukkio kertoo.
RMK Vehicle Corporationin toimitusjohtajuudesta vastaava Juha-Pekka Rintamäki on hyödyntänyt julkisia yrityspalveluita myös alkuvaiheen rahoituksessa. Finnveralta on saatu takaus pankkilainalle ja Business Finlandin kansainvälistä potentiaalia ja innovatiivisuutta omaaville startup-yrityksille suunnattu Tempo-rahoitus on ollut apuna yritystä käynnistettäessä. Nyt haussa on pääomasijoittaja, joka toisi lisää rahkeita sarjatuotannon aloittamiseen.
Kiinnostusta ympäri maailman
Julkisuudessa uutta RMK E2:ta on esitelty vasta muutaman kuukauden ajan. Kiinnostus on ollut runsasta, sillä muutamien lehtijuttujen ja nettisivun avaamisen myötä 25 000 euron hintaisesta pyörästä on tehty jo 30 ennakkotilausta.
”Tilaajista 90 prosenttia on Suomen ulkopuolelta, esimerkiksi USA:sta, Kanadasta, Venäjältä ja eri puolilta Eurooppaa, vaikka markkinointiin olemme käyttäneet tähän mennessä nolla euroa”, Rintamäki sanoo.
Millainen RMK E2 sitten on teknisesti? Keväällä pyörän vannemoottorikonstruktiosta on jätetty patenttihakemus, 17 tuuman vannemoottorin teho on 50 kW ja vääntö 320 Nm. Akut riittävät yhdellä latauksella noin 200-300 kilometrin ajomatkaan.
”Ideaa on työstetty akut ja sähkömoottori edellä muun toteutuessa niiden ehdoilla. Samanlainen lähtökohta on ollut myös sähköauto Teslan suunnittelussa”, Saukkio kuvailee.
Tällä innovaatiolla taitaa olla kaikki mahdollisuudet kaksipyöräiseksi teslaksi.