Navigate vahvisti asemaansa meriteollisuuden ykköstapahtumana

  • Navigaten kävijämäärä lähes kaksinkertaistui edelliskertaan verrattuna
  • Telakkajohtajien paneelikeskustelu pohti osaamista ja osaajia
  • VIDEO: Katso tunnelmia ja yritysten kuulumisia Navigatesta

Joka toinen vuosi järjestettävä Navigate on Suomen suurin meriteollisuuden ammattilaisten messutapahtuma. Tänä vuonna 22.–23. tammikuuta kerran järjestetty tapahtuma keräsi yli 2000 osallistujaa, missä kasvua edelliskertaan on peräti 46 prosenttia. Eri yrityksiä tapahtumaan oli ilmoittautunut ennalta noin 200.

Navigate tarjoaa erinomaisen tilaisuuden tavata tuttuja ja potentiaalisia uusia asiakkaita, verkostoitua ja hakea kumppaneita niin kotimaasta kuin maamme rajojen ulkopuolelta. Ajankohtaiset puheenvuorot antavat osallistujille myös mahdollisuuden kuulla alan ajankohtaisista kuulumisista.

Paneelissa kolme telakkajohtajaa

Yksi tämän vuoden odotetuista ohjelmanumeroista oli lavalla kolmen suomalaisen telakkajohtaja kesken käyty keskustelu. Paneelin teema oli ”Future of knowledge and know-how in shipbuilding industry” ja siihen osallistuivat COO Esko Karvonen, Helsinki Shipyard Oy, varatoimitusjohtaja Tapani Pulli, Meyer Turku ja CEO Jyrki Heinimaa, Rauma Marine Constructions.

Keskustelussa esiin nousi mm. osaamiseen ja osaavaan työvoimaan liittyvät tekijät. Tapani Pulli totesi ja sai muilta tukea sille, että ala voi oppia yhteistyöstä ja projektijohtamisesta muilta toimialoilta, esimerkiksi rakennusteollisuudesta. Innovatiiviset organisaatiot tarvitsevat tällä hetkellä runsaasti uusia osaajia turvaamaan tilauskirjojen toteuttamista.

– Tarvitsemme osaajia kaikilta koulutustasoilta, hitsaajista tohtoreihin. Kaikkein kovin tarve on projektijohtamisen osaajista sekä sähkö- ja datainsinööreistä, Pulli kertoi.

Sukupolvien väliset erot tuovat myös oman lisänsä.

– Tiedon siirto kokeneilta nuorille ja sen johtaminen organisaatioissa tulee olemaan yksi tulevaisuuden haasteista. Sosiaaliset taidot ja verkostoituminen myös organisaatioiden sisällä on tässä avainasemassa, pohti Esko Karvonen.

Kilpailua Euroopassa ja maailmalla

Keskustelu muistutti myös sen ymmärtämisestä, mikä on tärkeää asiakkaalle. Asiakaskokemus ja sen mukainen toiminta on tärkeää. On muistettava, että toimijoiden muodostama verkosto tuottaa ympäristön, jossa lisäarvo loppuasiakkaalle syntyy.

Keskustelun lopuksi sivuttiin myös kansainvälistä kilpailuasetelmaa. Eurooppalaiset eivät voi kilpailla hinnalla, vaan olemalla jatkossakin teknisissä ratkaisuissa ja innovatiivisuudessa askeleen edellä esimerkiksi kiinalaisia kilpailijoitaan. Muita vahvuuksiamme ovat laatuun ja toimitusaikoihin liittyvät tekijät.

Yleisökommentin esittänyt Helsingin yliopiston siviiili- ja kauppaoikeuden professori Ellen Eftestöl-Wilhelmsson muistutti itse tuotteen ohella myös sosiaalisten olosuhteiden ja kestävän kehityksen toimintatapojen vaihtelevan ja tuovan kansainväliseen kilpailuun omat ongelmansa. Niiden ratkaiseminen voisi hyödyttää kaikkia alan toimijoita ja niiden työntekijöitä. Paneelista muistutettiin kilpailua olevan myös Euroopan sisällä, sillä valtio- ja yksityisomisteiset telakat eivät aina kilpaile samoista lähtökohdista.

Matchmaking keräsi osallistujia seitsemästä maasta

Navigaten yhteydessä Turku Science Park Oy järjesti Enterprise Europe Network -verkoston matchmaking-tapahtuman. Ennalta sovittuja, 20 minuuttia kestäviä tapaamisia toteutui tänä vuonna 92.

– Osallistujajoukko oli entistä kansainvälisempi, sillä näistä 92 tapaamisesta 45 oli kansainvälisiä. Osallistujat tulivat tällä kertaa seitsemästä eri maasta, esimerkiksi saksalaisia osallistujia oli useita, kertoo järjestelyistä vastannut Olli Mankonen Turku Science Park Oy:stä.

Mankonen sanoo ensimmäisten palautteiden perusteella matchmakingin tuottaneen myös osumia.

– Alustavien lukujen perusteella yli neljänneksessä tapaamisia yhteistyökuvioiden synty näyttää mahdolliselta, Mankonen kertoo.

Seuraava Navigate järjestetään vuonna 2022. Kalentereihin kannattaa jo merkitä muistiin tulevan tapahtuman päivämäärä 26.–27.1.2022.

Videolla Turku Science Park Oy:n MaritimeTurku -tiimin asiakkuuspäällikkö Vesa Erkkilä, Sihy Oy:n toimitusjohtaja Jarno Soinila ja Marine Diesel Finland Oy:n tekninen johtaja Mika Aaltonen kertovat messutunnelmistaan.