Lounais-Suomi valokeilassa maailman suurimmilla ruokamessuilla

Kaksi miestä allekirjoittaa sopimusta Suomen ja Saksan lippujen välissä. Taustalla maalaismaisemakuva.
  • Suomi on Berliinin Grüne Wochen ensimmäinen pohjoismainen kumppanimaa
  • Lounais-Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailuelämyksillään
  • Mukana on useita alueemme yrityksiä

Lounais-Suomi on näkyvästi esillä Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettävillä Grüne Woche -ruokamessuilla. Vuosittain järjestettäville maailman suurimmille ruokamessuille osallistuu noin 400 000 kävijää, 1 700 näytteilleasettajaa ja 4 000 median edustajaa. Lounaissuomalaisia ruoka- ja matkailuelämyksiä esitellään Suomen saaristo -osastolla.

Tavoitteena on saada näkyvyyttä lounaissuomalaisten yritysten ruoka- ja juomatuotteille sekä houkutella alueelle lisää matkailijoita. Kaikkiaan Suomen messuhallissa on mukana yli 80 yritystä eri puolilta Suomea.

– Suomen elintarviketuotannosta lähes puolet syntyy Lounais-Suomessa ja jalostuksesta puhuttaessa luvut ovat reilusti suuremmat. Siksi meille on tärkeää osallistua messuille omalla Lounais-Suomen osastolla, kertoo Varsinais-Suomen MTK:n toiminnanjohtaja Paavo Myllymäki.

Lounais-Suomen yhteisosaston toteutuksesta vastaavat Varsinais-Suomen MTK sekä Loura-kaupungit Turku, Uusikaupunki, Rauma ja Pori. Lisäksi Varsinais-Suomen liitto osallistuu osaston rahoitukseen. Lounais-Suomen osastolla on mukana sekä elintarvike- että matkailualan toimijoita. Osastolla tuotteitaan ja palveluitaan markkinoivat muun muassa Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Leipomo Rostén, Palmusto, Munax, Finnlines, Raitti 181, NAMS terttutomaatit ja Bad Santa.

– Olemme innoissamme mukana Lounais-Suomen yhteisellä osastolla valkuaispohjaisilla uutuustuotteillamme ja myös kananmunilla. Tuotteissamme yhdistyvät suomalainen laatu, gluteenittomuus ja maidottomuus – kaikki nousevia trendejä Euroopassa. Tarjoamme messuilla maistiaisia muun muassa mustikan makuisesta Munax -proteiinismoothiesta, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

Kaksi miestä allekirjoittaa sopimusta Suomen ja Saksan lippujen välissä. Taustalla maalaismaisemakuva.
Suomi on Grüne Wochen kumppanimaa 2019. Yhteistyöstä sopivat maaliskuussa 2018 MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja Berliinin messujen toimitusjohtaja Christian Göke. Kuva: Grüne Woche.

Kikhernetuotteita valmistavan Palmuston myynti- ja markkinointijohtaja Petri Siitonen puolestaan kertoo yrityksen esittelevän Berliinissä täysin uuden tuotteen.

– Palmuston uuden sukupolven maukkaat ja terveelliset KIK & GO -ateriaratkaisut lanseerataan messuilla ja odotamme vastaanottoa mielenkiinnolla, kertoo Siitonen.

Grüne Woche -messuja pidetään tärkeänä myös matkailun edistämisen näkökulmasta. Rauman kaupungin matkailupäällikkö Irene Villasen mukaan osallistuminen Grüne Woche -messuille on hieno lisä Suomen saariston kansainväliseen markkinointiin.

– Saksa on päämarkkina-alueemme. Ruokamatkailu ja paikallisuuden korostaminen ovat matkailun vallitsevia trendejä, ja Suomen Saariston tarjonta esimerkiksi kiertoreittien muodossa on sitä parhaimmillaan. Saksan markkinoita tukee myös alueen hyvä saavutettavuus, Villanen kertoo.