Rakennusalan epävarmat näkymät patistavat TSR-Elsiten satsaamaan entistä enemmän vientiin. Sitä ennen oman organisaation ja prosessien pitää olla kunnossa. Selkiyttämistyössä auttaa Talent-rahoitus.
Business Finlandin Talent-rahoitus
- Rahoitusta voivat hakea pienet ja keskisuuret yritykset, jotka hakevat kansainvälistä kasvua kilpailijoista erottuvalla omalla tuotteella, palvelulla tai liiketoimintamallilla.
- Rahoitettavien toimenpiteiden tavoitteena tulee olla oman henkilöstön kansainvälistymistaitojen lisääntyminen. Projektin pääsisällön tulee olla kehittämistä ja pilotointia, ei selvityksiä.
- Talent-rahoitus on 20 000–50 000 euroa. Business Finlandin rahoitus kattaa 50 prosenttia projektin kustannuksista, jotka voivat olla 40 000–100 000 euroa.
- Koko rahoitus maksetaan loppuraportin yhteydessä. Rahoitus on avustusta, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Se myönnetään yritykselle vain yhden kerran.
Lue lisää Talent-rahoituksesta täältä.
Rakennusalan ahdinko Suomessa ei ole jäänyt huomaamatta turkulaisessa TSR-Elsitessa, joka on erikoistunut työmaiden valaistukseen, lämmitykseen ja sähköistykseen. Nyt yrityksessä katsotaan yhä voimakkaammin Suomen rajojen ulkopuolelle.
Turun pääkonttorilta käsin tehdään kauppaa muualle Eurooppaan, kuten Benelux-maihin, Saksaan, Ranskaan ja Espanjaan. Yrityksen Ruotsin tytäryhtiö TSR-Elsite Ab aloitti toimintansa pari vuotta sitten, ja Ruotsista käsin tehdään kauppaa myös Norjaan.
– Meillä on maailmalla paljon voitettavaa. Meillä on sellaista osaamista ja ratkaisuja, mitä muualla Euroopassa ei ole käytössä eikä välttämättä edes tarjolla, TSR-Elsiten markkinointijohtaja Kati van Heerden sanoo.
TSR-Elsite valmistaa ja maahantuo kalustoa työmaiden valaistukseen, lämmitykseen ja sähköistykseen. Heidän asiakkaitaan ovat muun muassa konevuokraamot sekä teollisuuden jälleenmyyjät ja tukkurit. Vielä viime vuonna iso osa yli 14 miljoonan euron liikevaihdosta tuli Suomesta.
Tiesimme, että jos alalla tapahtuu jotain, kuten Suomessa nyt, meillä täytyy olla tukijalkoja muuallakin.
Kati van Heerden, markkinointijohtaja, TSR-Elsite
– Viime vuosi oli meille tosi vahva. Monet konevuokraamot tekivät isoja hankintoja. Kauppaa tuli paljon, mutta hyvin kapealta sektorilta. Tiesimme, että jos alalla tapahtuu jotain, kuten Suomessa nyt, meillä täytyy olla tukijalkoja muuallakin, van Heerden sanoo.
Omat prosessit selkeiksi
Viimeiset vuodet ovat Kati van Heerdenin mukaan olleet todella vauhdikkaita. TSR-Elsite syntyi fuusion kautta vuonna 2021, kun kaksi alan kilpailijaa, EL & Site ja TSR Group yhdistyivät. Lisäksi kahdesta alan ruotsalaisesta yrityksestä muodostettiin Ruotsiin tytäryhtiö TSR-Elsite Ab.
Isojen muutosten myötä myös organisaatio hakee muotoaan. Jotta TSR-Elsitella voidaan satsata täysillä vientiin, omat prosessit ja organisaatio pitää van Heerdenin mukaan selkeyttää. Tämän työn tueksi yritys on saanut Business Finlandilta Talent-rahoitusta.
Tuen ansiosta olemme voineet ottaa selkeitä ajanjaksoja, jolloin keskitymme vain oman organisaatiomme asioihin ja mietimme, miten tätä on paras tehdä.
Kati van Heerden, markkinointijohtaja, TSR-Elsite
Talent-hankkeessa on muun muassa teetetty asiakaskysely, jossa selvitetään, mikä yrityksen toiminnassa on asiakkaiden mielestä hyvää ja huonoa ja mitä pitää kehittää.
Yhtenä organisaation selkeyttämisen tavoitteena on van Heerdenin mukaan se, että tytäryhtiö Ruotsissa pystyy toimimaan itsenäisesti. Tytäryhtiöön on esimerkiksi palkattu työntekijä hoitamaan jälkimarkkinointia.
– Näin meille täällä Suomessa jää aikaa keskittyä viennin edistämiseen.
Luontevasti Turussa
Noin 30 henkeä työllistävällä TSR-Elsitella on pääkonttori ja tuotteiden valmistus Turun Orikedolla sekä toimipisteet Tampereella ja Helsingissä.
Van Heerdenin mukaan Turku on yritykselle luonteva kotipaikka, koska yrityksen avainhenkilöt ovat kotoisin täältä. Turun puolesta puhuu myös edullinen kustannustaso ja vaivaton liikkuminen pääkaupunkiseutuun verrattuna.
– Toki on hyvä, että Turku on lähellä pääkaupunkiseutua. Fakta on se, että valtaosa asiakkaidemme pääkonttoreista on pääkaupunkiseudulla. Onneksi logistiikka Turun ja Helsingin välillä pelaa näppärästi.
Vaikka rakennusalan tilanne on Suomessa epävarma, rakennuslupia jää käyttämättä ja projektit siirtyvät, van Heerden katsoo tulevaisuuteen silti toiveikkaasti. Hänestä hiljaisempi aika antaa mahdollisuuden myös tuotekehitykseen ja toiminnan tehostamiseen.
Näen, että Talent-projekti on vain lähtölaukaus jatkuvaan kehitystyöhön organisaatiossa.
Kati van Heerden, markkinointijohtaja, TSR-Elsite
Teksti: Heidi Pelander, kuvat: TSR-Elsite