Kansainvälistä voimaa Dinoliftin vientimyyntiin

Loimaalainen henkilönostimia valmistava Dinolift Oy on jo pitkään tehnyt valtaosan liikevaihdostaan ulkomailla. Niinpä yrityksen vientimyyntiorganisaatiota haluttiin vahvistaa kansainvälisellä osaajalla. 

Kaupallisen päällikön Teemu Ristelän mukaan rekrytoinnissa käytettiin ulkopuolista asiantuntijaa, jotta osattaisiin olla mahdollisimman laajakatseisia. Palkkaamisessa hyödynnettiin myös Business Finlandin Talent Explorer -rahoitusta, jolla tuetaan yritysten kansainvälistymistä. 

– Uuden työntekijän palkkaaminen on aina askel tuntemattomaan sekä työnantajalle että työntekijälle. Olisimme luultavasti rekrytoineet joka tapauksessa, mutta rahallinen tuki teki päätöksestä vähän helpomman, Ristelä summaa. 

Juuri ennen koronapandemian puhkeamista Dinoliftiin palkattiin saksalaistaustainen, Suomessa pitkään asunut Sven Wiese. Hänellä on taustaa teollisuuden vientimyynnistä, viimeksi irlantilaisyritys Instant Uprightista. Hän halusi palata suomalaisen yrityksen palkkalistoille. 

– Tulee kaikenlaisia ongelmia, kun on kansallisuus yhdessä, asuinpaikka toisessa ja työnantaja kolmannessa maassa, vaikka kaikki ovatkin EU:ssa, Wiese sanoo. 

Sven Wiese ja Teemu Ristelä Dinoliftin Loimaan tehtaalla, josta henkilönostimia lähtee yli 40 maahan ympäri maailman. 

Tuote ja globaalius kiehtovat 

Sosiaalisesta mediasta oli apua osaajan löytämisessä. Wiese ja Ristelä olivat tavanneet aiemmin yhteisen asiakkaan luona, ja kaksikolla oli yhteys LinkedInissä. Kun Wiese kysyi, pitäisikö hänen hakea töihin Dinoliftille, Ristelä rohkaisi. 

Kun aluepäällikön paikkaa tarjottiin Wieselle, päätös oli helppo. Hän tuntee Dinoliftin ansiot käytännössä, sillä hän on uransa aikana käyttänyt itsekin yrityksen henkilönostimia. Hän tiesi, että pystyisi seisomaan myymänsä tuotteen takana. 

– Lisäksi Dinoflit on maailmalla tunnettu yritys, jolla on globaali jalanjälki. 

Aluepäällikkönä Wiese vastaa Dinoliftin myynnistä, jälkimarkkinoinnista ja markkinoinnista Keski- ja Etelä-Euroopassa sekä Oseaniassa, Lähi-Idässä, Etelä- ja Kaakkois-Aasiassa ja Afrikassa. 

Ristelän mukaan Saksan kielen ja kulttuurin läpikotainen tuntemus oli yksi Wiesen valteista hakuprosessissa, sillä Saksa on yksi yrityksen tärkeimmistä vientimaista. Lisäksi haluttiin avata ovia Dinoliftille tuntemattomilla markkinoilla muun muassa Australiassa ja Ranskassa. Työyhteisön kansainvälistyminen nähdään Dinoliftillä rikkautena. 

– Eri kulttuuritaustasta tuleva työntekijä voi tuoda yritykseen paljon. Sven ajattelee eri tavalla kuin me ja haastaa ajattelemaan totuttuja tekemisen tapoja, Ristelä summaa. 

Kovat kasvutavoitteet 

Ristelän mukaan Wiese on 200 työntekijän Dinoliftin ensimmäinen selkeästi kansainvälisen profiilin rekrytointi. Yrityksen tavoitteet ovat kovat: 30 miljoonan euron liikevaihto halutaan tuplata lähivuosina. Tämä näkyy sekä tehtaan laajennuksena että lisärekrytointeina. 

– Kun myyntitiimimme tarvitsee seuraavan vahvistuksen, hän tulee olemaan kansainvälinen osaaja ja mahdollisesti työskentelemään meille pysyvästi ulkomailta käsin. Se on iso askel, mutta Dinoliftin täytyy olla siellä, missä mahdolliset asiakkaat ovat, Ristelä summaa. 

Talent Explorer -projektissa hän arvostaa Business Finlandin joustavuutta: kun koronapandemia muutti olosuhteita ympäri maailman, Business Finland myönsi puoli vuotta lisäaikaa tulosten raportointiin. 

– Suosittelen kaikkia yrityksiä, jotka tähtäävät kansainväliseen kasvuun, konsultoimaan Business Finlandia. 

Vantaalla, Loimaalla ja maailmalla 

Wiese on työskennellyt Dinoliftillä nyt puolitoista vuotta ja on haastavasta työstä innoissaan. Hän asuu Vantaalla, matkustaa paljon ja käy Dinoliftillä Loimaalla noin kerran kuussa. Parhaillaan hän purkaa koronapandemian aiheuttamaa matkustusvelkaa, kun asiakkaita maailmalla voi tavata taas kasvotusten. 

– Toisaalta pandemia on myös opettanut paljon tarpeellisesta ja tarpeettomasta matkustamisesta, mistä myös perheeni on kiitollinen. 

Dinoliftillä Wiese nauttii avoimesta työkulttuurista, jossa tiimityötä ja työntekijöiden näkemyksiä pidetään suuressa arvossa. Yrityksen hierarkia on matala ja omaan työympäristöön pystyy vaikuttamaan. 

Suomessa hän arvostaa muun muassa puhdasta ympäristöä, turvallisuutta ja sitä, että työ ja vapaa-aika on helppo pitää tasapainossa. 

Turun seudun yritykset saavat saavat apua kansainvälisiin rekrytointeihin myös Turku Science Park Oy:n Talent Boost -asiantuntijoilta: https://businessturku.staging.web-veistamo.fi/talentboost/

FAKTA: Talent Explorer -rahoitus

  • Business Finlandin rahoitustyökalu kansainvälisen osaajan palkkaamiseen. 
  • Tarkoitettu yrityksille, jotka etsivät tuotteelleen, palvelulleen tai liiketoimintamallilleen uusia markkinoita ulkomailta. 
  • Rahoitus on tarkoitettu vain palkattavan asiantuntijan kustannuksiin. Hänellä täytyy olla kansainvälistä osaamista ja/tai kohdemarkkinan tuntemusta. 
  • Rahoitus kattaa maksimissaan 50 prosenttia palkattavan asiantuntijan kustannuksista. Rahoitettavan projektin koko voi olla enintään 40 000 euroa. 
  • Business Finlandin osuus maksetaan jälkikäteen toteutuneita ja maksettuja kustannuksia vastaan. 
  • Rahoituksen yhtenä tavoitteena on saada kansainvälisiä osaajia Suomeen. 
  • Lue lisää Talent Explorer -rahoituksesta täältä: https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/rahoitus/explorer/talent-explorer