Kansainvälisillä messuilla markkinoidaan Turun alueen yrityksiä ja osaamista

Varsinais-Suomen yritykset ja Turku Science Park Oy osallistuivat 14.–17.11. Düsseldorfissa Medica-messuille. Aktiivinen toiminta kansainvälisillä messuilla tuo Turun alueen osaamiselle näkyvyyttä, yrityksille uusia jakelijoita ja asiakkaita sekä nostaa muiden maiden yritysten kiinnostusta investoida alueelle.

”Koskaan aiemmin ei ole ollut näin paljon kävijöitä ständillämme. Esitteetkin meinaavat loppua jo toisena päivänä”, iloitsi Leena Kokko, Uniogen Oy:n syöpädiagnostiikkaliiketoiminta-alueen vetäjä Medica-messujen halli 1:ssä.

Medica-messut on Euroopan suurimmat diagnostiikka- ja terveydenhuollon teknologian messut, joilla 17 hallia on täynnä alan yrityksiä ja toimijoita.

Turkulainen Uniogen Oy oli tänä vuonna Düsseldorfin messuilla ensimmäistä kertaa uudella nimellään, sillä Labrox Oy, Kaivogen Oy ja Abacus Diagnostica yhdistyvät alkuvuonna 2023 virallisesti Uniogen Oy:ksi.

”Haluamme tehdä nyt uutta nimeämme tunnetuksi. Haemme messuilta yhteistyökumppaneita, jakelijoita sekä myyntikanavia tuotteillemme”, kertoi Uniogen Oy:n toimitusjohtaja Ilari Antila.

HealthTurun johtaja Tero Piispasen (vas.), Uniogen Oy:n toimitusjohtaja Ilari Antila sekä Liiketoiminnan kehittämispäällikkö Jarkko Karvinen toivottivat vieraat tervetulleiksi verkostoitumistilaisuuteen Medica-messuilla.
HealthTurun johtaja Tero Piispasen (vas.) toivotti vieraat tervetulleiksi verkostoitumistapahtumaan. Kuvassa myös Uniogen Oy:n toimitusjohtaja Ilari Antila sekä liiketoiminnan kehittämispäällikkö Jarkko Karvinen. Kuva: Maija Partanen

HealthTurku-kärkialan johtaja Tero Piispasen mukaan Medican kaltaiset messut ja partnerointitapahtumat ovat erityisen tärkeitä juuri terveysalan yrityksille ja alan kehittymiselle Turun alueella, sillä ala elää viennistä.

Suomen diagnostiikkaviennistä yli 50 prosenttia tulee Turun alueelta.

”Meidän tehtävämme messuilla on markkinoida yleisesti Turun alueen huippuosaamista, tutkimusta sekä yrityksiä. Pyrimme lisäämään alueen näkyvyyttä Invest in -mielessä sekä autamme yrityksiä saamaan mahdollisimman paljon uusia kontakteja messuilta. Haluamme näyttää maailmalle, että meillä on osaavia ja menestyviä yrityksiä”, Piispanen avasi Turku Science Park Oy:n roolia.

Medica-messut on yrityksille hyvä paikka esitellä tuotteitaan ja osaamistaan kansainväliselle ostajakunnalle, sekä tehdä benchmarkingia siitä, mitä kilpailijat ovat kehittämässä.

Piispanen kävi tutustumassa myös Turun ystävyyskaupunki Kölnin seudun kehitysyhtiön asiantuntijoihin.

”Keskustelimme heidän kanssaan yhteistyöstä, ja kutsuimme heidät yrityksineen käymään Turussa.”

Verkostoitumistapahtumat vauhdittavat yhteistyötä

Tänä vuonna HealthTurku isännöi Uniogen Oy:n kanssa messuilla verkostoitumistilaisuutta, johon saapui toistasataa yritysten edustajaa niin Suomesta kuin ulkomailta. Monet vieraista olivat tärkeitä kontakteja Turun alueen yrityksille.

Paikalla olivat myös Turun seudulla toimivat yritykset HyTest, Salofa, Brinter ja Reagena.

Verkostoitumistilaisuuteen saapui illan aikana toistasataa yritysten edustajaa Suomesta ja ulkomailta. Kuva: Maija Partanen

”Verkostoitumistilaisuudet ovat tärkeitä sosiaalisia tilanteita, joissa voimme jutella vapaamuotoisemmin. Kun opimme tuntemaan yhteistyökumppanimme, on yhteistyötä helpompi tehdä”, mietti Uniogen Oy:n markkinointipäällikkö Laura Kanto.

Uniogen Oy:n toimitusjohtaja Antilan mukaan HealthTurku on tuonut Turun seutua hyvin esiin monissa eri yhteyksissä. Lisäksi he ovat saaneet suoraan uusia kontakteja Turku Science Park Oy:n kautta.

”Esimerkiksi kun kansainvälinen yritys etsii uutta suomalaista kumppania tai haluaa jatkaa tai laajentaa yhteistyötä Turun yritysten kanssa, on siitä usein ensin tieto HealthTurun asiantuntijoilla”, totesi Antila.