Voimakkaassa kasvuvaiheessa oleva, Kaarinassa ja Espoossa toimiva aurinkosähköratkaisujen toteuttaja Solar Age Oy on saanut uuden, vahvan omistajan Saksasta. Puhtaan energian konserni 1KOMMA5° tuo Solar Agelle lisää resursseja kasvuun Suomessa.
Porsche Venturesin osaomistama 1KOMMA5° on ostanut enemmistöosuuden Solar Agesta sen perustajilta Ricardo Pachecolta sekä veljeksiltä Pasi ja Petri Seppälältä.
Yhtiön toimitusjohtaja Pacheco kertoo, että uusi omistaja mahdollistaa nopeammat toimitusajat ja palveluiden entistä paremman kehittämisen.
“Tulevaisuudessa pystymme tarjoamaan kaikki tärkeimmät aurinkoenergian ratkaisut yhdeltä tiskiltä ja toimittamaan asiakkaille yhä alan laadukkaimmat laitteet”, Pacheco sanoo ja viittaa pandemian jälkeiseen komponenttipulaan ja logistiikkaongelmiin.
Solar Age tuo vuonna 2023 Suomeen myös 1KOMMA5°:n edistyneen sähkönkäytön ohjauspalvelun (Heartbeat). Palvelu auttaa pienentämään sähkölaskua ohjaamalla sähkönkäyttöä pörssisähkön halvimmille tunneille ja tuotantoa ja myyntiä kalleimmille tunneille.
Yhtiön Pohjoismaiden toimitusjohtajan Gunnar Jönssonin mukaan yhtiö haluaa olla johtava toimija Euroopan kotitalouksien muutoksessa kohti uusiutuvan energian käyttöä.
“Teemme sen auttamalla niitä siirtymään hiilineutraaliin sähköön, optimoimaan sen käyttöä ja siirtämään ylimääräisen sähkönsä kansainväliseen sähköverkkoon”.
1KOMMA5° tavoittelee Suomen markkinajohtajuutta
1KOMMA5° tavoittelee markkinajohtajuutta Suomen aurinkopaneelimarkkinassa ensi vuoden loppuun mennessä. Vahvasti kasvavalla Solar Agella on siinä tärkeä rooli. Jönsson kertoo, että tämän lisäksi yhtiö tulee käyttämään seuraavan 12 kuukauden aikana 30 miljoonaa euroa yritysostoihin Suomessa.
Solar Age on tämän vuoden loppuun mennessä asentanut yli 2.000 järjestelmää pääosin Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla. Yhtiön liikevaihto nousee tänä vuonna yli yhdeksään miljoonaan euroon viime vuoden 2,6 miljoonasta eurosta.
Pääomistajan muutoksesta huolimatta Solar Age pysyy jatkossakin suomalaisena yhtiönä, vaikka 1KOMMA5° tulee näkymään yhtiön brändissä.