Kotaro Nishida on tullut kahdeksi vuodeksi Tokiosta Turkuun auttamaan Groke Technologiesia vauhdittamaan myyntiä. Groken työilmapiiri on hänen mielestään rento ja elämä Turussa mukavaa.
Miten päädyit töihin Groke Technologiesille Turkuun?
Olen työskennellyt Mitsubishi Corporationin palveluksessa Japanissa lähes 30 vuotta ja omistanut urani merenkulkualalle. Mitsubishi Corporation on Groken strateginen sijoittaja. Kun pomoni kysyi minulta, haluaisinko työskennellä Groken palveluksessa Suomessa, sanoin heti kyllä, koska heidän teknologiansa on mielestäni niin hienoa.
Mitä Groke Technologies tekee?
Groke tarjoaa merenkulkijoille mielenrauhaa. Groke haluaa parantaa kaupallisen merenkulkualan turvallisuutta ja tehokkuutta digitalisaation avulla.
Mistä yrityksen tuotteessa Groke Prossa on kyse?
Groke Pron avulla merenkulkijat näkevät kaikki olennaiset tiedot yhdellä silmäyksellä. Groke Pro on tilannetietojärjestelmä, joka yhdistää ja sulauttaa yhteen eri lähteistä, kuten tutkasta, AIS:stä, lämpökameroista ja visuaalisista kameroista, saadut tiedot ja kokoaa ne yhteen näyttöön.
Olet tullut Groken palvelukseen toimitusjohtajan sijaiseksi kahdeksi vuodeksi. Mitä teet käytännössä?
Tehtäväni on saada tämän startup-yrityksen liiketoiminta käyntiin käyttämällä kaikkea myyntitietämystäni ja kokemustani, jonka olen hankkinut Mitsubishi Corporationissa. Vastaan yrityksen myyntistrategian kehittämisestä, ja toimin myös toimitusjohtajan ja talousjohtajan oikeana kätenä.
Millainen on työilmapiiri Grokessa?
Erittäin rento. Ihmiset ovat suoraselkäisiä ja heillä on erittäin hyvä huumorintaju. Organisaatio on melko litteä, ja kaikki kutsuvat toimitusjohtajaa etunimellä, mikä oli minulle yllätys. Toin Japanista mukanani myös kaulaliinat ja puvut, mutta en ole päässyt käyttämään niitä.
Miksi Japanin markkinat ovat kiinnostavat Groken kannalta?
Suurimmat syyt ovat japanilaisten merenkulkijoiden ikääntymisongelma ja Japania ympäröivät erittäin ruuhkaiset merialueet. Groke haluaa digitalisoinnin avulla houkutella nuorempia sukupolvia merenkulun pariin. Japanissa on 7000 kotimaista alusta, jotka kuljettavat kotimaista rahtia ympäri Japania, joten Groken liiketoimintatarpeet ovat valtavat. Japanin hallitus tukee myös autonomista laivateknologiaa.
Mikä on Mitsubishi Corporationin rooli Groken läpimurrossa Japanin markkinoille?
Japanilaiset asiakkaat ovat melko kotimaisia ja kommunikoivat vain japaniksi. Siksi Mitsubishi Corporationilla on ollut suuri merkitys Groken menestymisessä Japanin markkinoilla.
Millaisena näet Groken tulevaisuuden?
Yrityksellä on paljon liiketoimintapotentiaalia, ja näen sen tulevaisuuden hyvin valoisana. Groken tavoitteena on olla merkittävä tilannetietoisuustuotteiden toimittaja maailmanlaajuisesti. Mielestäni yksi Groken vahvuuksista on vahva kumppaniyritysten verkosto, jonka se on onnistunut rakentamaan ympärilleen.
Tulit Turkuun vaimosi ja tyttäresi kanssa. Miten olette kotiutuneet?
Tunnemme olomme täällä kotoisaksi ja elämä on varsin mukavaa. Oli erittäin helppoa löytää hyvä ja kohtuuhintainen asunto ja hyvä kansainvälinen koulu teini-ikäiselle tyttärelleni. Hänen englantinsa on parantunut siellä paljon.
Millaista sinulle ja perheellesi on asua Turussa?
Turku on kaunis ja kompakti kaupunki, ja siellä on helppo liikkua pyörällä. Olemme löytäneet mukavan ystäväporukan paikallisen japanilaisen ravintolan Yasukon Keittiö kautta. Tykkäämme käydä metsässä. Olemme onnistuneet löytämään matsutake-sieniä, jotka ovat Japanissa hyvin kalliita.
Mitä teet vapaa-ajallasi Turussa?
Pidän kovasti urheilusta; käyn säännöllisesti juoksemassa ja pelaan padelia kollegoiden kanssa. Japanilaiset taistelulajit kendo ja katori ovat minulle hyvin tärkeitä, ja täältä oli melko helppo löytää paikallinen kendo-yhteisö. Kendo vaatii paljon keskittymistä ja auttaa unohtamaan työn. Turkuun tultuani aloin harrastaa myös kendon alkuperäistä lajia, katoria. Onneksi minulla on kollega, joka opettaa katoria.
Lue täältä, millaisia asiantuntijoita Groke etsii!
Katso video
#TalentBoost
Teksti: Heidi Pelander
Video: Simo Ahtee