Liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat (LIIRA) -tilaisuudessa Turku ICT Weekin keskiviikkoaamussa kuultiin liikkumiseen liittyvästä datasta. Yli viidenkymmenen osallistujan joukossa oli yritysten, julkishallinnon ja oppilaitosten edustajia.
Liikenteen reaaliaikaiset rajapinnat -hanke on 6Aika-strategian Avoin data ja rajapinnat -teeman pilottihanke. Hankkeen tavoitteena on pilotoida liikenteen reaaliaikaisten rajapintojen avauksia neljässä kaupungissa (Turku, Tampere, Helsinki, Oulu).
Tavoitteena on liiketoimintamahdollisuuksien tarjoaminen yrityksille ja sitä kautta laadukkaiden sovellusten ja palveluiden luominen kuntalaisille. Hyödynnettävää dataa on saatavissa niin liikenteen ohjauksesta, pysäköinnistä, kunnossapidosta kuin joukkoliikenteestäkin. Mahdollisuuksia yleisölle avasivat LIIRA- hankkeen projektipäällikkö Marko Luomi Tampereen yliopistosta, katuinsinööri Heidi Jokinen Turun kiinteistöliikelaitokselta ja Fölin kehityspäällikkö Seppo Kemppainen.
– Samanlaiset rajapinnat eri kaupungeissa mahdollistavat datan yhdistämisen. Ainoastaan Helsingissä oma massa on yksin riittävä, kertoi LIIRA-hankkeen projektipäällikkö Marko Luomi.
Turussa keskitytään muun muassa kunnossapitodatan saatavuuteen. Tulevaisuudessa saatavilla olisi esimerkiksi jatkuva ja reaaliaikainen tieto katujen kunnossapitokaluston liikkumisesta, hahmotteli Heidi Jokinen.
– Katujen ja viheralueiden kunnossapitokaluston liikkumisesta tullaan saamaan jatkuvaa lähes reaaliaikaista dataa, viive on muutamia minuutteja. Tavoitteena on pilotoida uudenlainen kelitieto.
Seppo Kemppainen kertoi, että data.foli.fi, avoin rajapinta Turun seudun joukkoliikenteen liikennöinti- ja aikatauludataan, on jo vapaassa käytössä.
– Dataa avataan, jotta saadaan parempia palveluita ja lisää matkustajia, tiivisti KemppainenFölin tavoitteet.
Datan avaamista voi seurata kansallisesti osoitteessa www.databusiness.fi. Avoimia tietoaineistoja Lounais-Suomessa www.lounaistieto.fi